چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ |۱۴ ربیع‌الاول ۱۴۴۶ | Sep 18, 2024
دکتر ولید عبدالحمید خلف فرج الله اسدی

حوزه/استاد دانشگاه عراق تأکید کرد: خداوند فلسطین را مقدس گردانیده و عامل وحدت مسلمانان است؛ بنابراین باید برای نجات آن جهاد عملی کرد.

به گزارش خبرگزاری حوزه، "دکتر ولید عبدالحمید خلف فرج الله اسدی" استاد دانشگاه عراق در وبینار نهم سی و هشتمین کنفرانس وحدت اسلامی اظهار داشت: بین مذاهب اسلامی اعم از شیعه و سنی اشتراکات بسیاری وجود دارد؛ خدا و قبله و کتاب مشترک و ... دارند و اختلاف در اجتهادات آنهاست.

وی افزود: وظیفه شرعی و عقلی ماست که از اختلافات موجود بهره ببریم و با تأسی به سیره رسول خدا (ص) از ایجاد منازعه و درگیری جلوگیری کرده و مسئولیت تاریخی و اخلاقی خود را در این زمینه انجام دهیم.

دکتر اسدی تأکید کرد: ما باید همه تلاش خود را برای تقریب بین مذاهب به کار گیریم، زیرا تقریب بین مذاهب یک طرح پیشگامانه اسلامی است و امت اسلام را از مکر شیاطین و نقشه‌های دشمنان اسلام که در پی تضعیف این دین و پراکندگی بین امت اسلام هستند، نجات می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد:اساس تقریب مذاهب، بررسی و رفع مشکلات و چالش‌ها و عقب ماندگی‌هایی که امروز امت اسلام از آن رنج می‌برد، با احترام به تنوع دینی و مذهبی و اجتماعی و جلوگیری از عوامل تفرقه انگیز و از جمله تعصب و طایفه‌گرایی و فتنه‌های زمانه است.

وی خطاب به علما گفت: مسئولیت امروز ما مشارکت در پروژه تقریب مذاهب اسلامی، تلاش برای تحقق وحدت عملی بین مسلمانان، آگاهی دادن در مورد اشتراکات زیادی که بین مذاهب اسلامی وجود دارد، توجیه جوامع و مراکز و نهادها به ضرورت التزام به منهج علمی - موضوعی در بحث و تحلیل، به جای اعتماد به شبکه‌های اجتماعی تفرقه انگیز، سعی در تدبر آرا و اجتهادات و فهم و نزدیک‌ سازی آنها به یکدیگر و استفاده از آنها بر مبنای قاعده تنوع اجتهاد و ... است که همه اینها بر اساس احترام متقابل بین مذاهب شکل می‌گیرد.

استاد دانشگاه عراق گفت:بدون شک، تقریب بین مذاهب به معنی وحدت موضع مسلمانان درباره مسائل بزرگ جهان اسلام و مسائل مورد اهمیت برای مسلمانان از جمله تحکیم فرهنگ برادری بین مسلمانان و تمرکز بر مشترکات، همکاری بین مسلمانان بر اساس برّ و تقوا و پرهیز از هرآنچه است که موجب تفرقه و اختلاف و اتحاد و الفت بین همه مسلمانان می‌شود.

وی ادامه داد: از حاضرین در کنفرانس می‌خواهیم در پی ایجاد وحدت بین مسلمانان و بسیج کردن آنها در مقابله با چالش‌های موجود باشند، تلاش واقعی برای حفظ شریعت اسلام کنند و از افکار منحرف جلوگیری به عمل آورند، با انحراف اخلاقی مقابله کرده و در پی تحقق عزت و کرامت برای مسلمانان باشند.

دکتر اسدی اضافه کرد: مسئله بعدی مسئله فلسطین و قدس است که خداوند آن را مقدس گردانیده و عامل وحدت مسلمانان است؛ بنابراین باید برای نجات آن جهاد عملی کرد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

ارسال نظر

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha